|
Tips voor de Nordschleife
Je bent op de Nordschleife voor je plezier,
maar dit is geen videospelletje. Er vallen op de Nordschleife regelmatig
doden en gewonden.
Do:
- Niet vergeten dat dit een openbare weg
is. Je kan dus, bij het uitkomen van een bocht, in het midden van de weg
een bus tegenkomen aan 40km/u.
- Draag een helm, zowel in de wagen als
op de motor.
- Kijk constant in je spiegels of er
sneller verkeer achter je zit. Ga rechts rijden een geef met je rechter
richtingaanwijzer aan dat ze je kunnen passeren. Inhalen doe je op
eenzelfde correcte manier.
- Hou een veilige afstand t.o.v. andere
voertuigen.
- Hou regelmatig een pauze. De Ring is
20,8 km lang en een klein gebrek aan concentratie kan desastreuze
gevolgen hebben.
- Controleer je voertuig voordat je de
Ring op gaat. Zorg ervoor dat alles in topconditie is.
- Onthoud dat er geen uitloopstroken of
zandbakken zijn in de meeste bochten. De vangrail is hard.
- Wees voorzichtig op de plaats van een
ongeluk. Rij er rustig voorbij. Kijk steeds uit naar gele vlaggen of
mensen die hun helm in de lucht houden.
- Denk eraan dat het Duits
verkeers-reglement van toepassing is op de Ring. De politie onderzoekt
de ongelukken en de schuldigen worden vervolgd.
- Zorg dat je het noodnummer in je
mobiel hebt staan +49 2691 302215.
Don't:
- Als een speeddevil aan je eerste
ronden beginnen. Er zijn veel verradelijke bochten. Een goede rijder zal
50 tot 100 ronden nodig hebben om alle bochten goed te beheersen.
- Verwacht niet veel grip als het nat
is: het is niet te vergelijken met een modern circuit.
- Hier de limieten van je voertuig
opzoeken. Bewaar dat voor een veiligere plek.
- Nooit rechts inhalen, het is verboden
en als hierdoor een ongeluk ontstaat ben jij hiervoor aansprakelijk.
Geef met je linker richtingaanwijzer aan dat je erlangs wilt en wacht
af. Enkel links inhalen.
- Neem geen passagier/ duo rijders mee
tot je het circuit goed kent. Behoud een extra veiligheidsmarge.
- Niet stoppen op de baan, behalve om
eerste hulp toe te dienen. Als je toch moet stoppen, doe dat dan op het
gras en weg van de gebruikelijke rijlijn anders kan je zelf aangereden
worden. Verwijder jezelf van het overige verkeer, ga achter de vangrail
staan en loop ver terug. Hou je helm in de lucht.
- Verplaats geen verongelukt voertuig:
er kunnen vloeistoffen uitlekken op de baan en hierdoor kunnen andere
ongelukken ontstaan
|