De oorsprong van de motorrijdersgroet
De
oorsprong van de motorrijdersgroet
ligt in het stenen tijdperk.
Er waren toen maar heel weinig motorrijders. Er waren nauwelijks
verharde wegen en de wielen waren van steen.
Alleen echte bikkels verdroegen de ongemakken van het
motorrijden.
Wanneer twee zulke bikkels elkaar tegenkwamen, stopten ze,
stapten af en lieten elkaar de geopende hand zien, om zo te
bewijzen dat ze er geen vuistbijl in hadden verborgen.
Zo is de motorrijdersgroet ontstaan.
Winterrijders en softies (ook wel mietjes genaamd).
Onder dezelfde moeilijke omstandigheden zijn op de dag van
vandaag nog de winterrijders onderweg.
Motorrijders zijn oftewel winterrijders of softies.
Softies kom je in April in het kantoor van de
verzekeringsmaatschappij tegen, waar ze hun afgemelde bike weer
aanmelden.
Winterrijders daarentegen rijden door. Hun aantal is gering.
Als twee winterrijders elkaar tegenkomen zijn ze heel blij en
groeten. Vanaf April groeten winterrijders niet meer. Want
winterrijders groeten geen softies.
Softies herken je daaraan, dat ze in de eerste weken van de
lente wild en met twee handen alles groeten wat zich op twee
wielen voortbeweegt.
Ze zijn zo opgewonden, dat ze vergeten dat iets verderop een
bocht ligt.
Ze hebben altijd schoon ondergoed aan - je zou eventueel in het
hospitaal kunnen belanden.
De verboden groet
Het groeten door motorrijders is aan strenge regels gebonden en
wordt door beginnelingen terecht als uiterst ingewikkeld ervaren.
Het is omgeven door allerlei geboden en verboden.
Het bekendste verbod luidt als volgt:
Groet nooit een tweewieler die minder als 250 cc cylinderinhoud
heeft.
Zoiets is geen motor.
Wie uit nonchalance scooters of lichte motoren groet, staat voor
schut en verliest zijn zelfrespect.
Een aparte categorie: Oldtimers
Oldtimers worden in principe vriendelijk en vol bewondering
gegroet ongeacht de cylinderinhoud.
Oldtimers worden meestal door technisch begaafde oudere heren
bereden, de zogenaamde ouwe techneuten.
Die worden met respect behandeld. Kom je een ouwe techneut tegen,
wacht je af of hij groet.
Vanaf de lente tot de herfst groeten velen niet omdat het
winterrijders zijn - en winterrijders groeten geen softies.
Het groeten op de autosnelweg
Niet geregeld en daarom eigenlijk niet bestaand is de cultuur
van motorrijdersgroet op de autosnelweg.
Zelfs zeer ervaren motorrijders kunnen niet zeggen of men
tegemoetkomende motorrijders over zes rijstroken en de
middenberm heen, groeten moet.
Rijtechnisch wordt het groeten een probleem bij het inhalen.
De klassieke linkerhand wordt door degene die ingehaald wordt,
niet gezien. Groet je met de linkerhand voor het lichaam langs
naar rechts, denken automobilisten dat je last hebt van een
zwerm sprinkhanen of kramp in de onderarm.
De "Rossi-groet"
De "Rossi-groet" (zo plat mogelijk op z'n kant, een knie raakt
het asfalt) geldt als zijnde zéér riskant.
In het algemeen wordt hij als bewijs van extreme stuurkunst
gezien, maar het is aan te raden in ieder geval van tevoren
schoon ondergoed aan te trekken (zie boven).
"Rossi-groet"-rijders rijden uitsluitend op het buitenste
profiel en vergelijken met elkaar wie de scherpst afgesleten
voetsteunen heeft.
Wie de kunst van de "Rossi-groet" niet beheerst en hem toch
uitvoert, riskeert zijn allerlaatste, de zogenaamde "Gouden
Groet".
Redenen waarom Harley-rijders niet teruggroeten
1. De garantie vervalt als hij een niet Amerikaans produkt groet.
2. Met het dikke leer en de nieten krijgt hij zijn arm niet
omhoog.
3. Hij groet uit principe geen rijders, die hun bike al geheel
hebben betaald.
4. Hij is bang dat zijn stuur eraf trilt als hij het loslaat.
5. De rijwind zou de nieuwe tatouages eraf kunnen blazen.
6. Hij heeft een eeuwigheid nodig om aansluitend, vanwege de
vibraties zijn handvat weer terug te vinden.
7. Hij kan niet onderscheiden of de ander groet of zijn oren
dichthoudt.
8. Hij heeft vanwege de vibraties klittenband tussen
handvat en
zijn handschoen.
9. Hij heeft zojuist in het economisch gedeelte van de krant
gelezen, dat Honda voor 60% paticipeert in Harley.
10.Sedert de openbare verkoop van zijn vorige Harley haat hij
alle mensen die een hand opsteken.
11.Zijn Bangkok-Rolex zou nat kunnen worden.
12.De linkerhelft van zijn stuur zou gejat kunnen worden.
13.De linkerhelft van zijn stuur werd reeds gejat en nu houdt
hij zich aan de kilometerteller vast.
14.Hij houdt met zijn linkerhand zijn rechterspiegel vast om te
voorkomen dat die er af trilt.
15.Hij heeft twee handen nodig om met zijn vingers de volgende
afbetaling na te tellen.
16.Hij poetst net zijn chromen luchtfilterdeksel.
17.Als hij maar met één hand zijn stuur vasthoudt gaat ie op z'n
bek.
Redenen waarom rijders van een Gold Wing niet groeten
1. Volgens het Honda-instructieboekje mag hij zijn stuur pas
loslaten
als de bike stilstaat, de sleutel uit het contactslot is
getrokken,
de middenbok is uitgeklapt en de radio uitgeschakeld is.
2. Op het instrumentenpaneel is geen knop voor "automatisch
terugzwaaien"aanwezig.
3. Hij is net ingedut.
4. Hij krijgt zijn arm wegens ouderdomsklachten niet meer omhoog.
5. Hij heeft via zijn handy een conferentieschakeling met zijn
brooker en de ING-bank.
6. 't Vrouwtje heeft hem verboden vreemden te groeten.
7. Hij is net bezig alle lampjes van zijn "kerstboom" te tellen.
8. Hij sorteert op dit moment zijn CD verzameling.
9. De hand voor de antenne stoort de TV-ontvangst.
10.Hij ruimt net de vaatwasser in.
11.Vanwege zijn Alzheimer weet hij aansluitend niet meer waar
hij zijn hand moet laten.
12.Hij vindt aansluitend tussen alle knopjes, lampjes,
schakelaars en hendeltjes zijn stuur niet meer.
13.Hij verwisselt juist de batterij van zijn pacemaker.
14.Hij zoekt net in zijn boordcomputer, wat "opgestoken hand van
een vreemde motorrijder" betekent.
15.Hij groet wel altijd, maar vanwege de troep rond zijn stuur
ziet niemand zijn hand.